شنبه, 15 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۱۵:۳۶
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ 
  • تعداد بازدید : 63
  • کد خبر : ۳۰۹۷۹
معاون وزیر و رئیس سازمان تات؛
مردمی بودن، عامل موفقیت آموزش و ترویج
خیام نکوئی معاون وزیر و رئیس سازمان تات در دومین روز از همایش ملی پژوهشگر مروجان ارشد وزارت جهاد کشاورزی با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و معاونین وزیر در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، مردمی بودن را عامل موفقیت آموزش و ترویج بخش کشاورزی دانست.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات در این همایش بیان کرد: یکی از رسالت های مهم ما در سازمان تات این است که ابتدا در داخل مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سپس بیرون ازآن،  سازمان تات را به نحو شایسته و مطلوب ارایه و معرفی نمائیم؛ چرا که اگر در درون معرفی نشده باشیم، در بیرون هم قطعا دچار چالش خواهیم بود.

سیدمجتبی خیام نکوئی ضمن اشاره به این که لازمه ی این معرفی دورن و برون سازمانی، طراحی مجموعه اقداماتی برای هر دو بخش می باشد گفت: یکی از این اقدامات در درون وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد و تشکیل  شوراهای راهبردی تحقیقات بوده است؛ در این شوراها هر معاون وزارت حداقل 5 موسسه از موسسات سازمان را به منظور تعامل و برطرف کردن مسائل و مشکلات حوزه کاری مربوطه و سایر مباحث در اختیار دارد و قدرت دستور به این موسسات را دارد.  خوشبختانه طی سالیان گذشته درصد بالایی از انتظارات و نیازهای معاونت ها توسط موسسات سازمان تات صورت پذیرفته اما اطلاع و آگاهی از این موضوع نداشته اند. بنابراین معرفی پتانسیل و توانمندی و یافته های زیرمجموعه های سازمان بایستی به نحواحسن صورت پذیرد.

خیام نکوئی ادامه داد: در این بین از موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با توجه به رسالت و فلسفه وجودی که دارد عضو تمامی این شوراها می باشد  موسسه آموزش و ترویج عضو تمام شوراهای راهبردی است، زیرا تمام اتفاقات حوزه تحقیقات در نهایت بایستی منجر به انتقال دانش و دستاورد به بخش اصلی و عرصه شود. بنابراین مردمی بودن حوزه آموزش و ترویج کلید موفقیت آن است.


معاون وزیر مزراع نوآور بهره‌ور را  یکی از نمونه های مردمی بودن آموزش و ترویج دانست و گفت: یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگر مروجان ارشد و بسترهای خوب برای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، همین مزارع است؛ این گروه تشنه دانش و یافته های تحقیقی جدید هستند و آن را بهتر و سریع تر از سایر کشاورزان سنتی طلب و دریافت می کنند.


ما اعتقاد داریم خودکفایی در محصولات اساسی امکانپذیر است، دو سال و اندی از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و به عنوان نمونه در این مدت در محصول گندم، ۹ میلیون افزایش تولید داشته ایم، و این بدان معناست که بخشی از دانش به معنای واقعی در این حوزه نفوذ کرده است و خوشبختانه در زمانی قرار داریم که رئیس جمهور به شخصه حامی بسیاری از اقداماتی است که در سازمان تات انجام می گیرد، هم افزایی تعامل فی ما بین با سازمان تحقیقات و معاونت وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، حمایت های بیرونی نیز وجود دارد. بنابراین بنده به صراحت عرض می کنم اگر در این زمان و در این دولت تغییرات عمیق و شگرفی در بخش ایجاد نکنیم، انجام این امر در آینده بسیار مشکل خواهد بود.

وی اضافه کرد:  امنیت غذایی بدون سازمان تات میسر نیست، بنابراین چرخ دنده های سازمان تات و وزارت جهاد کشاورزی باید با یکدیگر بچرخد و برآیند آن به حوزه آموزش و ترویج منتقل شود. علیرغم چالش ها و مشکلات که وجود دارد اذعان می کنم ظرفیت سازمان بی نظیر است که مقام عالی و معاونین وزارت می توانند به نحو مطلوب از آن استفاده و بهره برداری نمایند.
 
 
خیام همچنین اظهار کرد: یکی از مباحث در مجموعه فعالیت های سازمان تات این است که نظام مسایل را به نحو مطلوب بشناسیم، چالش ها را به خوبی احصا کرده و سپس بسنجیم که وزن کدامیک از آنها بیشتر است و متناسب با آن چالش، ظرفیت و توانمندی ها  موجود برای انتخاب روش حل آن مسئله با کمترین میزان هزینه‌کرد و تغییرات تصمیم گیری نمائیم.


معاون وزیر با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش پژوهگر مروجان ارشد گفت: محققان و پژوهشگران ما با استفاده از روش ها و امکانات جدید نظیر هوش مصنوعی،  متاورس، کلان داده و نظیر آن، بایستی  یک سر و گردن از سایرین بالاتر باشند و بتوانند از این دانش به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به عرصه استفاده نمایند.  اگر موانع و مشکلاتی  در این راه هست باید توسط ستاد سازمان و معانت آموزش و ترویج مرتفع گردد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات در انتها با اشاره به پنجاهمین سال تأسیس سازمان تات و قدمت فعالیت برخی از از موسسات زیرمجموعه نظیر موسسات رازی و گیاهپزشکی و شیلات (حدود 100 سال)، تأکید کرد: امسال که پنجاهمین سالگرد سازمان است لازم است تلاش ها و کوشش ها مضاعف شود و نتایج آن به نحو احسن بروز و ظهور داشته و در معرض دید مسئولین و مردم قرار داده شود که اگر این اتفاق بیفتد، از پس آن امکانات حمایتی فراهم خواهد شد. (ن.م)

برای دریافت اخبار در کانال ایتا کلیک کنید

image_23_04_2024_641.jpg
 

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0