پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۹:۳۲
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 54
  • کد خبر : ۲۷۶۶۰
نشست تخصصی معاونان آموزشی مراكز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی در استان گیلان برگزار شد

نشست تخصصی معاونان آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی

در استان گیلان برگزار شد

نشست تخصصی  ویژه معاونین آموزش مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ها با حضور ارکیده حیدرنژاد معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سید جلال الدین بصام مدیر کل دفتر آموزش کارکنان، مریم طهماسبی مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران، هماهنگ کننده امور معاونت علمی و فناوری موسسه و  معاونان آموزشی مراکز تحقیقاتی استان های مدعو با حضور رییس و معاون آموزش مرکز گیلان در محل سالن اجتماعات مرکز طی روزهای هشتم و نهم بهمن ماه سال جاری برگزار گردید.

در اولین روز نشست؛ رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ضمن خیر مقدم گفت: انتقال دانش از عرصه های تحقیقاتی باید در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گیرد تا بتوان به کشاورزی پایدار و بهره‌برداری لازم دست یافت. در سال های اخیر در قالب کاروان های ترویجی، دوره های آموزشی همانند روز مزرعه، روز انتقال یافته ها و همچنین توسعه هنرستان های کشاورزی از طریق مراکز، فعالیت های موثری در این خصوص صورت گرفته است. وی افزود البته در این راه چالشهای فراوانی خواهد بود اما قطعاً با همکاری و ارائه راهکارها از طریق این همایش ها می توان امیدوار بود که در جهت پیشبرد اهداف و رفع این چالش ها اقدامات مناسبی صورت گیرد.

حجت الاسلام حق شناس مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان ضمن بیان حدیثی از ائمه اطهار تصریح نمود: کارهای خوبی که برای خدا صورت بگیرد مسلماً با توفیقات خوبی هم همراه خواهد بود همان طور که در جنگ تحمیلی بود، هرجا که نگاه خالص برای خدا و کار خالص برای خدا باشد در آنجا موفقیت خواهد بود، کار آموزش هم کاری بسیار مقدس است به‌ویژه در جهت ترویج کشاورزی باشد، قطعاً برای رشد آموزش نیاز به ترویج آن است و یافته های علمی که با تلاش شبانه روزی محققان صورت گرفته باید در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و این نیازمند یک حرکت جهادی است و در همه کارها به ویژه امر آموزش و ترویج باید صورت بگیرد زیرا بحث تامین غذای مردم حیاتی است و لازم است از فناوری ها برای دستیابی به کشاورزی پایدار بهره مند شد.

ارکیده حیدرنژاد معاون آموزشی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ ضمن قدردانی از میزبانی مرکز گیلان و حضور برخی معاونان مراکز تحقیقات کشاورزی استانها، به نشست اولیه این همایش در کرمان اشاره داشت و افزود: در برنامه های آموزش رسمی، مبحث نیروی انسانی از مشکلات اعظم کشاورزی است و همچنین میانگین سنی بالا و سطح سواد پایین کشاورزان از دیگر مشکلات می باشد. وظایف اصلی معاونت آموزشی  افزایش سطح سواد رسمی بهره برداران و تربیت نیروی انسانی بخش کشاورزی آینده کشور است.

وی ادامه داد: مهم ترین چالش ها کاهش نیروی انسانی بهره‌برداران و کمبود نیروی انسانی ماهر در نظام آموزشی کشور است. آمار و ارقام نشان می دهد؛ رشته های کشاورزی هم در آموزش عالی و هم در آموزش متوسطه رو به کاهش است و کم بودن نیروی انسانی ماهر و کم بودن سهم آموزش مهارتی در نظام آموزشی کشور مشهود می باشد. در بخش سیاست گذاری آموزش کشاورزی توسعه هنرستان های کشاورزی در سال گذشته طبق قوانین بالادستی از سوی هیاًت وزیران طرح آموزشی هنرستان های کشاورزی همراه با تولید؛ تکلیفی را مشخص نموده است و از برنامه‌های آتی تربیت نیروی انسانی هنرستان های کشاورزی خواهد بود.

مدیرکل دفتر آموزش کارکنان موسسه  تاکید داشت: آموزش پشتیبانی برای امور اجرایی در بخش کشاورزی است در بخش آموزش کارکنان، دو مبحث عرضه و تقاضا وجود دارد و در ازای تقاضا باید عرضه صورت بگیرد. کیفیت خوب برای آموزش مهم است اما باید همراه با اثر بخشی باشد.

 مریم طهماسبی مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران گفت: در حوزه آموزش مهارتی بهره برداران و مشاغل کشاورزی این دفتر در بحث تربیت نیروی انسانی ماهر با رویکرد آموزش غیر رسمی در معادل سازی آموزشی همانند سازمان فنی حرفه ای و زیر مجموعه آن است. هدف کلی؛ ارتقاء سطح کیفی تولیدکنندگان از طریق آموزش های کاربردی است. وی افزود: به دنبال انتقال یک مهارت به مهارت جویان و تربیت نیروی کار ماهر در گلخانه ها و حتی هرس کار ماهر و در نهایت کسب یک مهارت مورد توجه است. این دفتر در حوزه تربیت نیروهای ماهر در زمینه خدمات دانش بنیان بهره‌برداران و فارغ التحصیلان دانشگاهی و برنامه ریزی های آموزشی فعالیت دارد. برنامه ریزی های آموزشی مهارتی با محورهای اصلی آموزش های غیر رسمی فنی حرفه ای در بحث آموزش مهارت حوزه آب، آموزش در مناطق کمتر توسعه یافته و آموزش عشایر به طور اختصاصی به جد پیگیری می شود.

 در ادامه صادقی از معاونت علمی فناوری؛ در خصوص برنامه‌های این معاونت مطالبی را ارائه داشت. مهندس احسانی نیز گزارشی از برنامه های بودجه و اعتبارات ارائه نمود. در ادامه نیز دکتر بشارتی معاون آموزشی مرکز گیلان و دیگر معاونان آموزشی حاضر در این نشست به ارائه گزارش و در پایان اولین روز نشست به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارها و چالشهای مراکز در رابطه با آموزش و ارائه پیشنهادات پرداختند.

امتیاز :  ۱/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0